A coming-of-age story portrayed as the loss of all youthful illusions. Sixteen-year-old Yoichi dreams of becoming a sailor. His parents are fishmongers, and Yoichi lives together with them and his four siblings in cramped living conditions. His beloved younger sister is given to a wealthy, childless uncle; his best friend moves away; the girl he fell in love with from afar is w...
(展开全部)
A coming-of-age story portrayed as the loss of all youthful illusions. Sixteen-year-old Yoichi dreams of becoming a sailor. His parents are fishmongers, and Yoichi lives together with them and his four siblings in cramped living conditions. His beloved younger sister is given to a wealthy, childless uncle; his best friend moves away; the girl he fell in love with from afar is with someone else: little by little, Yoichi loses all the people that are important to him. His counterpart is his older sister, who defends her own interests regardless of the consequences. Her determination to better herself, her willingness to do anything to escape poverty, is emblematic of Japanese post-war society. Yoichi, on the other hand, has only the binoculars left to him by an uncle to help him dream about another world, far away from his family. The film’s melancholy tone depicts Yoichi’s fate as inescapable: “Man’s happiness or sadness is fixed before birth”, he declares at some point. By the end, the conflict between obligation and fulfilling your dreams has given way to quiet resignation.
秋本洋一の家は、ある下町の隅で魚屋をやっており、父源吉、母お新、姉豊子、妹和枝等の弟妹と七人家族で細々と暮していた。洋一は魚屋が嫌いで船乗りに憧れ叔父から貰った双眼鏡を手に毎日二階から遠くを眺めていた。姉の豊子は貧乏が嫌いで、恋人の須藤と結婚の約束をしていたが、彼の父が事業に失敗したと聞くと彼から離れた。次いで豊子は新たに、金持の五十男との話を家族の反対をよそに一人で進めていた。こうした時、源吉は心臓病で倒れた。洋一は父と母の言葉に、魚屋になる決心をした。こうした洋一を慰めてくれるのは、双眼鏡に写る少女の姿であった。ある日、洋一と友人の原田は双眼鏡の少女の家を探し当てたが、その少女は、いたいたしい病身の身で嫁いで行くところだった。洋一の姉豊子は、勤務先の課長に親代りになってもらい、五十男の後妻になったが、別れた筈の須藤と箱根で遊んだりする無軌道ぶりを示していた。こうした彼女を探す夫の電話に、病をおして出た父源吉は、くずれるように倒れた。源吉の死後、妹の和枝は大阪の叔父幸造に引き取られていった。原田の母喜代からは、親友の一家が北海道に転任することを知らされ、若い洋一の上には、次から次へと厳しい現実の波が打ち寄せてきた。それから四年、洋一は茨の道を雄々しく切り開き、今は小ぎれいな店で母と共に、あざやかな手つきで刺身を切っていた。夕やけ雲の下、細々と立つ夕げの煙を前に崖に立つ洋一は、“さようなら、俺の愛していたみんな、遠メガネの女も、妹も、友達も、船乗りに憧れた青春の夢も”と呟いた。
黄昏的云的短评 · · · · · · ( 全部 19 条 )
3 有用 欢乐分裂 看过 2014-02-17 19:44:35
失怙少年的细雨与呼喊,人间虽困苦,渴望远航未泯,远处黄昏窗边若有若无的身影,至少是出淤泥的信念;而一旦舍得告别那长久以来支撑自己的“绿光”,青涩少年终于成长为勇于担当的男人;除了自私无良的姐姐,几位兄妹之间的情深意长让人动容。
0 有用 浮云 看过 2023-05-26 23:30:18 北京
影片用倒叙的手法写了一个少年梦想的破灭。他的梦想是在大海里航行,却出生在一个普通的鱼贩家庭,父亲因为劳累去世,姐姐爱慕虚荣嫁给了一个有钱人却并不幸福,妹妹被叔父收养去了大阪,唯一的好朋友也要随全家搬到北海道。木下惠介通过少年的独白和视角写出了日本战后初期普通人家的艰辛和磨难,只可惜挖掘不深,特别是少年的视角和内心戏都偏少,他经常用望远镜偷窥一个女孩的重要情节仅仅通过对话来体现,竟然没有出现任何镜头... 影片用倒叙的手法写了一个少年梦想的破灭。他的梦想是在大海里航行,却出生在一个普通的鱼贩家庭,父亲因为劳累去世,姐姐爱慕虚荣嫁给了一个有钱人却并不幸福,妹妹被叔父收养去了大阪,唯一的好朋友也要随全家搬到北海道。木下惠介通过少年的独白和视角写出了日本战后初期普通人家的艰辛和磨难,只可惜挖掘不深,特别是少年的视角和内心戏都偏少,他经常用望远镜偷窥一个女孩的重要情节仅仅通过对话来体现,竟然没有出现任何镜头,不得不说是一个遗憾,三星半 (展开)
0 有用 固埃 看过 2021-12-27 00:55:40
中规中矩。
0 有用 T2 看过 2022-04-20 15:59:32
木下惠介这次在情绪的表现上做了许多留白,他只是起了个头儿,其它交由观众自行发挥,男孩开头和结尾的两次远眺,已是物是人非。
0 有用 直到世界尽头 看过 2020-04-13 21:52:21
16.。。